Annonsørinnhold fra Coop Prix

Hva er dette?

Butikksjef Merethe Bjerknes forteller at kundene hos Coop Prix Vestfossen foretrekker norsk frukt og grønt.  
Butikksjef Merethe Bjerknes forteller at kundene hos Coop Prix Vestfossen foretrekker norsk frukt og grønt.  

- Kundene syns det er stas med norsk frukt og grønt

Hos Coop Prix Vestfossen er én av kundene ellevill etter norske, saftige piccolo-tomater. Stemningen løfter seg når de får påfyll av norsk frukt og grønt.

Annonsørinnhold fra

- Smaken av norske jordbær og bringebær. Det er jeg vokst opp med. Det minner meg om skogsturer og villbringebær fra jeg var liten. Jordbær med krem og sukker har alltid vært et høydepunkt om sommeren, mimrer Merethe Bjerknes.

Coop Prix Vestfossen

Møllergt. 1
3320 Vestfossen

Åpningstider
Man - fre: 08:00 - 21:00
Lør: 09:00 - 20:00
Søn: Stengt

Hun er butikksjef for Coop Prix Vestfossen i Øvre Eiker. Butikken arbeider hardt for å tilby et bredt utvalg av norsk frukt og grønt til sine kunder. Vi blir stadig mer bevisst på hvor maten vi putter i oss kommer fra. Den uavhengige stiftelsen Matmerk jobber for å fremme norskprodusert mat og står bak merkeordningen Nyt Norge, en merking som skal sørge for at forbrukere vet at det de handler er norskprodusert. I 2019 kom Matmerk med en rapport som viser at salg av lokale, norske produkter øker.

Den økte populariteten har også Coop Prix-butikkene bitt seg merke i.

- Jeg har en kunde som bare må ha norske piccolo-tomater. Det er krise om vi er utsolgt. Om høsten merker vi at kundene syns det er stas med norske gulrøtter i bunt, blomkål og nypoteter, sier butikksjefen.

Butikken følger sesongen og arbeider hardt for å dekke etterspørselen. Ambisjonen om å være best på norsk frukt og grønt når det er tilgjengelig henger høyt hos Coop Prix.

- Vi har alltid norsk agurk, ulike typer tomater og salater i butikk. Det går også veldig mye norske gulrøtter. Også får vi inn råvarer etter sesong. Folk liker norsk frukt og grønt, legger hun til.

Felles for leverandørene er at de er nøye valgt ut av Coop. Produkter i verdensklasse er målet.

- Både vi og kundene ønsker så høy andel norske produkter i våre butikker som overhode mulig. Da er det gøy at produkter vi tilbyr er av så høy kvalitet, forteller kategorisjef for frukt og grønt i Coop, Christine Frostmann.

Butikksjefen og de ansatte sørger for at nabolagbutikkens kunder alltid møter velfylte frukt- og grønnsaksdisker.

Fantastiske smaker

Uforutsigbart vær er norske produsenters beste og verste venn. Dette har ført til at mange bønder dyrker i moderne drivhus, uten at det går utover kvalitet. Agurk og tomater er to produkter som kundene elsker og som dyrkes frem hele året. Nypoteter, jordbær og crispisalat må også nevnes. Noen nytenkende bønder i Rogaland har til og med startet dyrking av moreller og plommer i drivhus.

- Noe av hemmeligheten til den høye kvaliteten er nettopp vårt varierte klima. Det gir en lang vekstsesong, noe som gjør at frukt og grønt-produkter som produseres her til lands får tid til å utvikle gode og rene smaker. Det ser vi kundene til Coop Prix setter pris på, forklarer Frostmann.

Fellesnevneren er at de alle har fantastisk smak, flotte farger og er rike på næringsstoffer.

Fra jord til butikk

Norskprodusert betyr også kort reisevei fra jord til butikk. En tomat er tilgjengelig i din nærmeste Coop Prix-butikk få dager etter den ble høstet. 

- Vi merker det tydelig i butikken når sesongvarene har kommet inn. Folk skal se med én gang at det er mulig å kjøpe norsk frukt og grønt på sitt ferskeste, sier butikksjefen med et smil.

- Vi skal også være gode på kundeservice og en god nabolagsbutikk. Derfor tar vi oss tid til kundene og forsøker å skaffe spesielle varer ved forespørsel.

Det er elementer som dette som gjør Coop Prix til et enkelt valg i hverdagen: Det er fort gjort å stikke innom og finne det du trenger til dagens middag.

Del artikkelen på Facebook