Ny runde i WRC-sirkuset – jager VM-tittel

TESTET BIL: Torstein Eriksen og Mads Østberg kjørte inn til 2. plass i Rally Hadeland lørdag.

TESTET BIL: Torstein Eriksen og Mads Østberg kjørte inn til 2. plass i Rally Hadeland lørdag. Foto:

Torstein Eriksen er klar for en ny internasjonal rallysesong, og skal kjempe om å bli verdensmester for fabrikkteam. Lørdag ble kartleseren nummer to i den andre NM-runden sammen med Mads Østberg.

DEL

(Drammens Tidende) GRAN: Kartleseren fra Hokksund og Mads Østberg satser denne gangen knallhardt i WRC2. Det er nest øverste nivå i verden, og klassen har et eget mesterskap for fabrikkteam.

– Vi er topp motivert for nye runder verden rundt, sier de to.

Duoen kjører en helt ny Citroën C3 R5, drevet av det belgiske teamet DG Sport, som de testet for aller første gang under lørdagens 2. NM-runde, Rally Hadeland. Det endte med 2. plass.

Ole Christian Veiby fra KNA Kongsvinger og kartleser Jonas Andersson fra Motor Klubben Team Treske vant på 47.44,5. Østberg/Eriksen var 18 sekunder bak. Frank Tore Larsen fra NMK Modum & Sigdal og kartleser Jim Hjerpe fra Säters MK ble nummer fem totalt, 1.49,6 bak vinneren.

Saken fortsetter under bildet!

VERDEN RUNDT: Torstein Eriksen fra Hokksund er klar for en sesong i WRC-sirkuset.

VERDEN RUNDT: Torstein Eriksen fra Hokksund er klar for en sesong i WRC-sirkuset. Foto:

Med for fullt

Rally Hadeland var en ren test for å bli kjent med bilen. Til uken skal duoen kjøre en tredagers test i Finland som forberedelser til VM-debuten.

Eriksen og Østberg er med for fullt fra den andre runden i WRC2-sirkuset. Den første runden gikk i Monte Carlo. I den andre runden, som er Rally Sweden fra 14. til 17. februar, venter snø og isdekte veier.

– Siden dette er det 2. løpet i årets sesong blir det ekstremt viktig for å få en god start i mesterskapet, siden en fører allerede står med full pott etter Rally Monte-Carlo.

– Skal jobbe for VM-tittel

– Nå skal jeg for første gang i hele min karriere kjempe om å bli verdensmester. Jeg lover både Mads og meg selv at jeg skal jobbe steinhardt for å gjøre mitt beste i jakten på en tittel, men det blir steinhardt, sier Torstein Eriksen.

Saken fortsetter under bildet!

PÅ PALLEN: Torstein Eriksen og Mads Østberg kjørte inn til pallplass i Australia i fjor.

PÅ PALLEN: Torstein Eriksen og Mads Østberg kjørte inn til pallplass i Australia i fjor. Foto:

De to leverte en bunnsolid sesong WRC i fjor, og kom på pallen i Rally Australia i november og Rally Finland i juli. Sammenlagt ble det 10. plass med Citroëns fabrikkteam. Torstein Eriksen ble ranket som verdens 9. beste kartleser.

– Det var ekstremt kult med 10. plass for vi kjørte kun åtte av 13 løp. Hadde vi kjørt full sesong med samme snittpoeng i hver runde hadde vi vært nummer fire i mesterskapet, kun bak de tre aller beste. Kul statistikk, som beviser vårt tempo og ikke minst vår stabilitet, fastslår Hokksund-mannen.

Glad for Eriksen

– Jeg kan fortsatt ikke forstå at vi sto to ganger på WRC-pallen i 2018 og sprutet champagne på førere og kolleger jeg normalt sett jobbet for i kulissene. Det har skjedd mye det siste halvannet året. Jeg føler at jeg har stabilisert meg på det aller øverste nivået i verden, sier Eriksen.

– Jeg må innrømme at jeg var skuffet da det var klart for meg at WRC på høyeste nivå ikke var et alternativ i 2019 sesongen. Rally er mer enn en jobb, det er en lidenskap og det er i blodet mitt. Jeg delte mange gode erfaringer med Citroën Racing i mine tre år som en fabrikkdriver i teamet. Det er en av hovedgrunnene til at jeg bestemte meg for å gå for dette alternativet, forteller Mads Østberg på Facebook.

Han ser for seg store utfordringer siden han må kjøre en helt ny type bil. Målet er å ta en seier så raskt som mulig.

– Jeg er også glad for at jeg kan fortsette samarbeidet med Torstein Eriksen som kartleser. Han har vist seg som hardt arbeidende, og er mer enn god nok til å konkurrere på et hvilket som helst nivå i rally, fastslår Østberg.

WRC-rundene

WRC-sirkuset i rally består av 14 runder, og de går som følger:

Rally Monte Carlo (24.-27. januar)

Rally Sweden (14.-17. februar)

Rally Mexico (7.-10. mars)

Corsica Rally (28.-31. mars)

Rally Argentina (25.-28. april)

Rally Chile (9.-12. mai)

Rally Portugal (30. mai-2. juni)

Rally Italia (13.-16. juni)

Rally Finland (1.-4. august)

Rally Tyskland (22.-25. august)

Rally Tyrkia (12.-15. september)

Rally Storbritannia (3.-6. oktober)

Rally Spania (24.-27. oktober)

Rally Australia 14.-17. november (14.17. november)

Artikkeltags