Gå til sidens hovedinnhold

På sporet av nedsunkne skatter ved Rjukanbrygga

For 60-70 år siden suste jernbanevogner med ammoniakk mellom Rjukan og Grenland. Ni av dem ble - etter endt tjeneste - dumpet ved Rjukanbrygga på Notodden som bølgebrytere. Men det skulle ikke bli endestasjonen.

For abonnenter

(radblad.no) Mandag for en uke siden startet Hellik Teigen AS jobben med å heise opp de rustne tankvognene som har ligget i Heddalsvannet i minst 50 år. Selskapet i Hokksund jobber med gjenvinning av metaller og nå skal de skrotede vognene omgjøres til spiker.

– Litt rust, men man kan fortsatt lese skiltene på vognene. Etter å ha vært i trafikk så lenge og deretter ligget så lenge under vann, så er de i forbausende bra stand, påpeker lokalhistorikeren Bjørn Iversen fra Rjukan.

Vogner fra første periode

Han dro sporenstreks til havna på Notodden for å dokumentere og ta vognene i nærmere øyesyn.

– Ring Tore Teigen ringte meg for å fortelle at nå skulle vognene heises opp og fjernes. Jeg fikk tillatelse til å fjerne eventuelle skilter før opphuggingen, forteller Iversen, som allerede har en stor samling med etterlatenskaper etter Hydro-eventyret i øvre del av Telemark. Store og små gjenstander som han allerede på 1980-tallet reddet unna før de ble skrotet.

– Norsk Hydro startet opp produksjon av ammoniakk på Rjukan i 1929. Disse vognene er nok fra den første perioden. Vognene ble heist ned ved brygga her med tank og understell, men uten hjul, sier han.

Klinka tanker

Tankene ble fjernet mandag. Jobben med å kappe opp understellet startet på onsdag og ble så siden transportert til Hokksund.

– Kunne de blitt satt i stand?

– Jeg tviler på om det er mulig å få disse på skinner igjen. Nå skal det også sies at det finnes flere slike vogner igjen, sier Bjørn Iversen.

Da de var i trafikk ble de klinka tankene spent fast med en finurlig konstruksjon som gjorde det enkelt å laste og losse – fra understellet. Ifølge nettstedet jernbane.net er i hvert fall understellet produsert i Norge på Skabo (Skabo Jernbanevognfabrik), som holdt til på Skøyen i Oslo.

Først på Notodden

– Opp gjennom årenes løp har de transportert hundretusenvis av tonn med flytende ammoniakk fra Notodden og Rjukan til Grenland. Ammoniakk ble også produsert på Notodden noen år tidligere enn Rjukan, påpeker Iversen og legger til at:

– Engang kunne Hydro levere et produkt som de kalte for «Vannfri ammoniakk». Nå kan vi i hvert fall slå fast at Heddalvannet er fri for ammoniakk-vogner!

Kommentarer til denne saken