Det har kanskje vært der alltid, i alle fall lenge. Noen vil huske «Mot i brøstet» på TV2 tidlig på 90-tallet med Nils Vogt, Sven Nordin og Arve Opsahl i hovedrollene i alle de 142 episodene. Da husker du kanskje også at det nærmest alltid var samme type og leverandør av potetgull, melk og brus som på død og liv måtte fortæres mellom de verbale gullkornene. Det virket kanskje uskyldig, og det var før vi fikk P. Den store bokstaven som nå blir vist i noen få sekunder for å vise fram at innslaget/programmet inneholder produktreklame.

I fjor sjekket magasinet Kampanje om seerne visste hva P betyr. Hele seks av ti svarte at de ikke gjorde det. Fire av ti hadde ikke engang sett bokstaven som etter loven skal plasseres i øvre høyre hjørne ved start på sendingen. Av dem som hadde sett merkingen var mer enn sju av ti klar over hva den betyr. Men, hva slags plassering det er snakk om krever kanskje litt fantasi for å finne ut. Er det pynten på bordet, er det sko, bukse, lampetter eller slips? For det er vel den reklamen du ikke legger merke til som er den beste? Det var byrået Sentio Research som gjennomførte undersøkelsen på oppdrag fra Medietilsynet.

Mens P-en har blitt en del av vår mer eller mindre beviste hverdag, er det ei anna «sjuke» som har bredt seg på TV-skjermen. Kjente TV-profiler som dukker opp som gjester i hverandres program, på kryss og tvers av kanalene. Vi unders om de ved årets slutt kårer en vinner av hvem som har hatt flest opptrender, i Nytt på nytt, Skavlan, Brille eller Senkveld? Og, hvis det er et nytt program like om hjørnet på TV2, kan du banne på at de er gjester i Senkveld uka før.

Vi vet at kjendiser trekker seere til flatskjermen, men også gir klikk i de digitale avisspaltene. Det er kanskje nysgjerrigheten i oss som lar oss friste? Er det en grunn til at en kjendis er omtalt så er det vel og bra, men hvis de bare fungerer som trekkplaster eller snikreklame er det ikke så greit.

Uansett blir de tidstyver, og trekker fokus vekk fra det som er viktig. Kanskje vi er for velfødde og har det for bra? Et tegn på velstand kanskje, men ikke nødvendigvis lykke.