-De ansetter vel ikke folk over 50 lenger?

Strekker seg langt: Daglig leder av Gustavsen AS, Trond Gustavsen (i midten) roser stå-på-viljen til Jostein Stenseth og Lisbeth Marcussen.

Strekker seg langt: Daglig leder av Gustavsen AS, Trond Gustavsen (i midten) roser stå-på-viljen til Jostein Stenseth og Lisbeth Marcussen.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

- Jeg satser på 10 nye år. De ansetter vel ikke folk over 50 lenger? Så vi må holde dette gående til jeg er pensjonist, smiler daglig leder og eier, Trond Gustavsen fra Solbergmoen. Nisjebedriften, som har spesialisert seg på håndoverfres, tredreiing og treskjæring fyller ti år i år.

DEL

Næringsliv i Eiker Det begynte hjemme hos Trond og Gry i Krokstadelva. De holdt kurs og fikk tak i nødvendig spesialverktøy. Da stabelen med esker nærmet seg taket, flyttet de eskene til Nybruveien og åpnet bedriften Gustavsen AS i 2004.

- Vi er jo en nisje. Vi selger spesialverktøy som brukes til å lage møbler og interiør. Det er møbelsnekkere, de som har det som dette som hobby, og de som ønsker å lage møbler selv som kommer til oss, sier Trond Gustavsen.

I følge Gustavesen startet det hele med 1.000 kroner. I 2014 omsatte Gustavsen AS for 8,2 millioner kroner.

- Vi har hatt tunge stunder vi også, veldig tunge, men vi har stått på. I dag vil jeg si at jeg er i en drømmesituasjon hvor jeg kan ha hobbyen min som jobb, sier han.

Hardt arbeid

Bak ligger hardt arbeid. Da bedriften så dagens lys i 2004 jobbet han og kona Gry døgnet rundt. Helgene ble brukt til å dra land og strand rundt på messebesøk. De har bygd opp en kunnskap og kompetanse over 10 år få i Norge har maken til.

- Jeg har hatt tre ordentlige hobbyer. Fluebinding, keramikk og tredreiing. Jeg kunne jo bindt fluer, men det blir det lite penger av. Tidligere drev jeg med keramikk, men da vi fikk barn nummer to ble det en utfordriing. Det skal jobbes med hver dag og funket dårlig, forteller han.

Tre som materiale ble løsningen.

Nettbutikk

I dag har de kunder fra hele landet, også mye takket være nettbutikken. Den stod for omtrent halve omsetningen i 2014. Barna Anine og Herman har hjulpet til å bygge den opp. I tillegg til varer, legger de også ut videosnutter med forklaringer på hvordan ting kan gjøres.

- Det er ikke bare en salgside, men også et oppslagsverk. Vi har ikke noe ønske om at de må komme på kurs for å lære. Derfor legger vi ut videoene, forteller han.

Stein på stein

Bedriften er bygget opp stein på stein. Istedenfor å bestille kataloger og reklameplakater til tusenvis av kroner hvert år tok Gustavsen saken i egne hender. I butikken har han en stor maskin av merket Konica Minolta som kopierer og bretter kataloger og brosjyrer.

-Det er rimeligere, og vi slipper korrekturer og forklare hvordan vi vil ha det. Da oppdaterer jeg det selv, det fører til at vi får en mer levende katalog. Jeg slipper også at jeg kjøper for mange eller for få kataloger. Dette sitter vi mye med på kvelds- og nattetid, forteller han og viser frem Canon-maskinen som trykker opp plakater.

Må bli sett

-Til å begynne med lagde jeg én brosjyre i uka og sendte ut til alle postkassene her. Så ble det hver 14.dag, én gang i måneden, annenhver måned og nå tror jeg at jeg er heldig om jeg får sendt det ut én gang i kvartalet, sier han.

-Det er viktig å synes. Vi lå jo ikke så sentrumsnært tidligere, og ligger jo ikke i sentrum nå. Det er viktig å fortelle kunden at man finnes, sier han.

Videre forteller han at de aldri har tatt ut store lønninger.

- Vi har puttet det meste inn i bedriften.

Han tror noe av oppskriften til at de har klart seg i 10 år er nettopp det og at de har vært opptatt av å bli sett først og fremst på landsbasis. De siste årene har de brukt mer ressurser på markedsføring lokalt.

16.000 navn

I dag har de en database med 16.000 navn.

- Det er jo mange som handler for 100 kroner og kanskje ikke handler for mer. Så har vi de som legger igjen mye, som stadig er tilbake, sier Gustavsen.

- Folk kommer fra hele landet. De tar fly og kjører lange strekninger for å være med på kurs vi holder her. Det finnes ikke mange lignende bedrifter, Maxbo og sånne typer bedrifter sender kundene videre til oss. Det er morsomt å komme på jobb når det sitter en fyr i bobilen sin som har kjørt gjennom halve Norge for å handle i butikken, sier han.

Roser sine ansatte

- Vi har to supre ansatte. De jobber døgnet rundt om de må, sier Gustavssen om Lisbeth Marcussen fra Solbergmoen og Jostein Stenseth fra Bærum. Sistnevnte pendler til Mjøndalen hver dag. Han var også en av de første som deltok på Gustavsens kurs.

-Det er jo en nisje, her får folk det de egentlig trenger, sier Stenseth.

-Og god service da, vi strekker oss langt, følger Marcussen opp

Artikkeltags