Vil straffe «lure-hybrider»

Ikke alle ladbare hybridbiler bør få store avgiftsletter, mener Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero.

Ikke alle ladbare hybridbiler bør få store avgiftsletter, mener Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Ikke alle ladbare hybridbiler fortjener store avgiftskutt, mener miljøorganisasjoner.

DEL

Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero har sett seg lei på at «lure-hybrider» med liten el-rekkevidde og høye CO2-utslipp får en saftig avgiftsreduksjon.

Skjerper avgift

De har laget en alternativ avgiftsmodell til regjeringens forslag til statsbudsjett.

– Vi vil gjøre forskjellen mellom rene elbiler og biler med diesel og bensinmotor større. Derfor har vi skjerpet CO2-avgiften betydelig. Samtidig er det viktig for oss å skille mellom «gode» og mindre gode ladbare hybrider, sier Kari Asheim, som er fagansvarlig transport i Zero, til VG.

Med deres opplegg blir bestselgerne blant fossilbilene i snitt 16.000 kroner dyrere, mens de blir 4.000 dyrere med regjeringens forslag.

Blir diskutert

Oslo  20160529.
Hans Olav Syversen (Krf) etter  forhandlingsmøte om revidert nasjonalbudsjett i Stortinget søndag kveld.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Oslo 20160529. Hans Olav Syversen (Krf) etter forhandlingsmøte om revidert nasjonalbudsjett i Stortinget søndag kveld. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto:

Snittet i avgiftsreduksjonen for 20 ladbare hybrider vil bli på 1.220 kroner, mot 51.021 i regjeringens forslag. De mest populære konvensjonelle hybridene vil få en økt avgift på 9.417 kroner, mot avgiftslette på cirka 7.000 kroner i regjeringens forslag.

Hans Olav Syversen i KrF bekrefter at dette er et tema i diskusjonene om deres alternative budsjett. Han sier partiet jobber med ulike alternativer for CO2-avgiften og ser på endringer for ladbare hybrider basert på rekkevidde og batteristørrelse. (ANB-NTB)

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken