Vil bli kvitt piratene

Kåre Sundsmoen (t.v.) og forbundsleder Per Madsen i NLF.

Kåre Sundsmoen (t.v.) og forbundsleder Per Madsen i NLF. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Kåre Sundsmoen er dritt lei at mange kjører svart og uregistrert varetransport. Nå har han fått lastebilfolket med på laget.

DEL

Han har drevet transport i selskapet Sundsmoen Varetransport i Krokstadelva i 17 år og vet at han stikker hodet inn i et vepsebol.

– Det er ikke sikkert at alle som leser dette blir veldig glad i meg, men jeg er blitt så gammel at jeg er ikke redd for å gå ut etter at det er mørkt, sier han til Eikerbladet.

Mange pirater

Han har ikke noen tall, men er helt sikker på at det er mange som driver varetransport med biler under 3,5 tonn på en heller tvilsom måte.

– Jeg tror de fleste har svin på skogen og noe å rette på, sier Sundsmoen.

Faktum er at det nesten ikke er andre krav enn arbeidsmiljøloven som regulerer denne typen tjenester. For kjøretøy under 3,5 tonn er det ikke krav om kjøre- og hviletid slik det er på biler som har høyere tillatt totalvekt.

– Det er nesten fritt fram, og for noen få tusenlapper kan hvem som helst kjøpe seg en varebil og starte opp, sier Sundsmoen lettere oppgitt.

For noen år siden ble avdekket at et større norsk mediekonsern brukte «illegale» transportører. Det gjorde at Sundsmoen tok kontakt med Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

44.000

Ifølge mjøndøling og forbundsleder Per Madsen i NLF er det 44.000 biler med grønne skilt som er registret og i dag driver varetransport.

– Kåre Sundmoen fortjener en stor takk for å ha satt fokus og via NLF-apparatet fått dette på nasjonal dagsorden. Nå er dette et viktig satsingsområde for oss, sier Madsen.

Kjøretøy over 3,5 tonn må ha løyve og i tillegg stille en bankgaranti på 75.000 kroner for å få lov å drive sin virksomhet. Nå vil NLF ha en tilsvarende ordning for de lettere bilene.

– Dette er også et tema i EU. Det vil ta tid å endre lover og regler, men det er på gang, forsikrer Madsen.

De har derfor etablert «NLF Varebil» for å tilby en profesjonell organisasjon til den delen av godstransportbransjen som bruker varebil.

Sertifisering

NLF har utarbeidet er kravliste på seks punkt, en slags «light- sertifisering». De mener at momentene er en selvfølge, men vet at virkeligheten ikke er slik.

– For å bli med i vår «varebilfamilie» må kravene tilfredsstilles. Vi kvitterer med høyt trykk på næringa og et oblat til dem som er med. Dette er et kvalitetsstempel som bør bety at denne transportøren har alt på stell, forklarer Madsen.

Kjøper må ta ansvar

Et viktig moment for Madsen, Sundsmoen og NLF er at de som kjøper transport må vise ansvar og være seriøse.

– Hvis de kjøper tjenester av «pirater» mener vi at transportkjøperen må straffes med bøter. Det er der makta og pengene sitter, og derfor hviler det et ekstra ansvar på dem, sier karene.

Trafikksikkerhet

I tillegg til ordnete forhold handler også dette om sikkerhet for deg og meg.

– Det er ikke tilfeldig at tunge kjøretøy er underlagt kjøre- og hviletid. En sliten sjåfør er en dårlig sjåfør og en fare for andre trafikanter. Om bilen er stor eller liten er dette det samme, sier Madsen.

Han mener også at en ansvarliggjøring vil være med på å kjøre bransjen mer attraktiv.

– Det handler om omdømme, og ikke minst rekruttering, sier Per Madsen som får et nikk fra Kåre Sundsmoen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken