NSB skifter navn og utseende – vekker politisk harme

NAVNENDRING: Konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer sammen med styreleder i NSB, Dag Mejdell, nytt felles navn for NSB og Nettbuss.

NAVNENDRING: Konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer sammen med styreleder i NSB, Dag Mejdell, nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Foto:

Av

Vy blir det nye navnet når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare. Flere politiske partier er sterkt kritiske til navneendringen.

DEL

Navnet skal vise til å ha utsikt, oversyn og ambisjoner.

Det nye navnet ble gjort kjent på en pressekonferanse på Oslo Sentralstasjon tirsdag formiddag.

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyser NSB.

NYTT NAVN: Styreleder i NSB, Dag Mejdell og konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterte tirsdag nytt felles navn for NSB og Nettbuss.

NYTT NAVN: Styreleder i NSB, Dag Mejdell og konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterte tirsdag nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Foto:

LES OGSÅ: Her er det nye Flytoget

Gi reisende opplevelser

– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt. Vi har en lang og stolt tradisjon som går helt tilbake til 1883. Den bygger vi videre på, sier konsernsjef Geir Isaksen.

– NSB-konsernet kjører tog og buss i Norge og Sverige og har Norges største busselskap, Nettbuss. Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet. NSB er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten, sier styreleder i NSB, Dag Mejdell.

Til NRK opplyser Mejdell at endringen kommer til å koste 280 millioner kroner over en periode på fire år.

Han garanterer imidlertid at det ikke vil gi økte billettpriser.

LES OGSÅ: Har fått nok av togtrøbbel: – Galskap at det går halvfulle tog, mens pendlere står igjen på perrongen

– Galskapen vil ingen ende ta

Flere politiske partier er sterkt kritiske til navneendringen. Ap frykter millionsløsing til «såkalt merkevarebygging».

– Galskapen vil ingen ende ta, sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli til NTB.

– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, fortsetter han.

SV-leder Audun Lysbakken varsler at partiet – når det kommer til makten – vil samle bane og tog i et felles selskap. Det skal ha et skikkelig navn, for eksempel NSB, sier Lysbakken.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes lurer på hvor mye navnebyttet koster:

– Skal man gråte eller le? Og hvor mye koster dette meningsløse navneskiftet oss?, spør han.

Mot Språkrådets anbefaling

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) tar avgjørelsen om navnebytte «til etterretning» og vil ikke motsette seg endringen.

– NSB-navnet har en lang historie og betyr mye for mange. At navnet nå forsvinner har jeg stor forståelse for at kan vekke følelser, sier samferdselsministeren – som leder departementet som eier NSB.

Språkrådet rådet opprinnelig NSB til å ikke bytte navn, men å beholde forkortelsen som en ren bokstavforkortelse, slik som SJ i Sverige har gjort. Språkdirektør Åse Wetås mener staten har et ansvar for å velge navn som tydelig viser hva selskapet driver med.

– Det er et viktig signal til alle offentlige virksomheter og offentlige selskaper at man har et navn som entydig viser hva selskapet driver med. Ikke minst av demokratiske grunner er det viktig med et navn som innbyggerne lett forstår hva står for, understreker Wetås, som derfor mener Vy er et dårlig valg.

LES OGSÅ: Se hvor det skal asfalteres i år

Ikke lenger statsbaner

– Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, sier styrelederen i NSB.

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.

Artikkeltags