Familiebedriften ligger an til å omsette for ti ganger så mye som i 2016: – Det tok helt av da vi fant nisjen vår

STARTET MED KOSEKLUTER: Rita Bryne og Pål Dybdal driver nettbutikken Sprellefant. – Etter tre, fire år løsnet det skikkelig, forteller Dybdal.

STARTET MED KOSEKLUTER: Rita Bryne og Pål Dybdal driver nettbutikken Sprellefant. – Etter tre, fire år løsnet det skikkelig, forteller Dybdal. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I 2014 kjøpte Pål Dybdal og samboeren Rita Bryne nettbutikken Sprellefant. Det som den gangen var mer eller mindre et tomt AS har nå blitt god butikk.

DEL

(Bygdeposten) – Det startet egentlig litt tilfeldig med at vi kjøpte firmaet. De som eide det hadde aldri kommet skikkelig i gang. Så det var egentlig en nettside som ikke lå ute, et lager og en broderingsmaskin vi kjøpte, forteller Dybdal.

Han er ikke typen som går mange runder før han bestemmer seg for noe.

– Jeg er nok litt for impulsiv, ler han.

LES OGSÅ: Modum Glassindustri leverer terrorsikkert glass til Regjeringskvartalet

Personalisering av gaver

På nettbutikken finner man det meste til barn. De selger kosekluter, bamser, klær og leker, men også enkelte artikler til voksne og til kjæledyr.

– Vi broderer, trykker og graverer det kunden måtte ønske, forteller Dybdal.

En klassiker er at kunder har bestilt en body med en spesiell påskrift for å fortelle nyheten om graviditet til kommende besteforeldre. Ellers er det stort sett barneting med navnet til ungen som kjøpes.

– Vi får ikke så mange spesielle forespørsler, men det har vært kunder som ønsker bibelvers på koppene sine og en som stadig kjøper nye kosebamser med teksten BMW på hjertet bamsen holder, forteller Dybdal.

(Saken fortsetter under bildet)

PERSONALISERING: Pål Dybdal forteller at koppene er veldig populære. I løpet av en helg fikk de inn 200 nye bestillinger.

PERSONALISERING: Pål Dybdal forteller at koppene er veldig populære. I løpet av en helg fikk de inn 200 nye bestillinger. Foto:

Kveldene strekker ikke til

Det var først da de begynte å gjøre gavene mer personlige med trykk, gravering eller brodering at salget virkelig tok av.

I 2016 hadde de en fysisk butikk i tillegg til Sprellefant, men ser man på omsetningen til nettbutikken alene var den på 278 000. Bare i januar i år omsatte de for 393 000 kroner. 

– I løpet av en helg hadde vi fått inn 200 nye bestillinger. Derfor ble vi nødt til å ta med trykkeutstyret hjem. Men selv med kveldene til hjelp ble det ikke nok, forteller Dybdal.

Store ambisjoner

Bedriften har nå omlag 12.000 registrerte kunder og blir stadig oppdaget av flere.

– Vi er nok litt små til å takle veksten vi har hatt. Derfor har vi vært nødt til å bremse litt, forteller Pål.

Duoen er til tross for at de har roet litt ned ikke redde for å drømme stort.

– På sikt ønsker vi å ansette enda flere, ha større lager, fler maskiner, åpne en fysisk butikk og nå ut av Norge, forteller Rita.

For å ta noen skritt på veien mot det endelig målet har de bestemt seg for å få inn fler på eiersiden.

– Vi har valgt å utvide aksjekapitalen og trykker opp flere aksjer, forteller Dybdal.

Dette vil hjelpe bedriften til å kunne øke varelageret og kunne ansette flere for å holde tritt med økt arbeidmengde og salg.

– Vi ser at konseptet funker. Veien videre blir spennende, avslutter han.

ALLTID PÅ JOBB: Rita Bryne er i utganspunktet skredder. Derfor får hun brukt mye av kreativitetn sin i jobben. – Det er mange ganger at jeg kommer på gode design-ideer på kveldene.

ALLTID PÅ JOBB: Rita Bryne er i utganspunktet skredder. Derfor får hun brukt mye av kreativitetn sin i jobben. – Det er mange ganger at jeg kommer på gode design-ideer på kveldene. Foto:

Artikkeltags