Se hvor flinke Eikerkommunene er til å hjelpe folk

BRA OG DÅRLIG: Nedre Eiker hopper oppover lista i Forbrukerrådets test over hvor flinke landets kommuner er til å hjelpe sine innbyggere. Øvre Eiker er tabelljumbo i fylket, og havner på plass nummer 347 av landets 422 kommuner.

BRA OG DÅRLIG: Nedre Eiker hopper oppover lista i Forbrukerrådets test over hvor flinke landets kommuner er til å hjelpe sine innbyggere. Øvre Eiker er tabelljumbo i fylket, og havner på plass nummer 347 av landets 422 kommuner. Foto:

Forbrukerrådet har testet alle Norges kommuner på service, tilgjengelighet og informasjon. Slik scorer Eikerkommunene.

DEL

I kommunetesten har Forbrukerrådet utgitt seg for å være privatpersoner, og henvendt seg til samtlige 422 kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider.

På til sammen nesten 30.000 opplysninger er kommunene testet på service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet. Testen utføres hvert tredje år.

LES OGSÅ: Varehandelen går en ny tid i møte: – Det er de sterkeste som overlever

Øvre- og Nedre Eiker

Blant Buskeruds 21 kommuner rykker Nedre Eiker opp fra en 15. plass ved forrige kommunetest, til en respektabel sjuendeplass (72. plass nasjonalt). Øvre Eiker er i år igjen tabelljumbo i fylket (347. plass nasjonalt).

Sammenlagt går Nedre Eiker fra 48,7 til 60,8 poeng, som er litt over fylkessnittet på 57,3. Øvre Eiker lander på 42,8 poeng i årets test, som er en tilbakegang fra 2016. Landssnittet er for øvrig 51 poeng i år.

Det bør nevnes at Nedre Eiker var landets sjette beste kommune i Forbrukerrådets test i 2013. Øvre Eiker ble da nummer 247.

Se detaljert informasjon nederst i saken.

LES OGSÅ: Rema 1000-varer er mye dyrere utenfor Oslo

Rollag på topp

Det er lille Rollag som kommer best ut i Buskerud i år, tett etterfulgt av Røyken, med Hemsedal som tredje beste kommune.

Rollag var også i 2013 best av Buskeruds kommuner i Forbrukerrådets kommunetest. Drammen som var på topp i fylket ved forrige kommunetest havner langt ned på lista i år. Best i landet er Nesset kommune i Møre og Romsdal.

Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet. Hun peker på at kommunene for eksempel har ansvar for at vi har lege og skole å gå til, vann i springen, og omsorg når vi blir gamle. Derfor er det viktig at det er enkelt å komme i kontakt med kommunen, og at de gir gode svar, forklarer hun i en pressemelding mandag.

– Se for deg småbarnsforeldre som skal velge barnehage til babyen de gruer seg til å sende ut i verden. Da vil de selvsagt vite mest mulig om barnehagene. Trives barna, blir foreldrene hørt, er det bra miljø der? Dette trenger folk å vite. En del kommuner gjør allerede brukerundersøkelser, og legger disse svarene åpent ut. Og åpenhet gir foreldrene grunn til å føle seg trygge. Her kan nesten alle kommunene, også vinneren, gjøre det bedre, sier Blyverket.

LES OGSÅ: Legen sa det kunne bli vanskelig for Nina (33) og Jan-Anders (37) å få barn. Nå har de fått sitt sjette!

Inspirasjon

Direktøren i Forbrukerrådet har en klar oppfordring til kommunene:

– De må gjøre innbyggerne til hovedpersonene. Det er dem de er til for. Kommunene må spørre innbyggerne om hva de synes, ta svarene på alvor, og være åpne om dem.

Hun opplyser at flere kommuner måler egen innsats etter hvilken plass de tar i Forbrukerrådets test, og håper årets resultater vil gi inspirasjon til enten å beholde god plassering, eller forbedre seg.

Artikkeltags