Går hardt ut mot kleskjede

KRITISERTE H&M: Bloggeren Anniken Jørgensen fikk støtte på AUFs sommerleir på Utøya da hun kritiserte kleskjeden H&M.

KRITISERTE H&M: Bloggeren Anniken Jørgensen fikk støtte på AUFs sommerleir på Utøya da hun kritiserte kleskjeden H&M. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Bloggeren Anniken Jørgensen (20) er kjent for sine krasse uttalelser mot kleskjeden H&M. I kveld gjør hun det igjen – på TV. – Jeg er drittlei.

DEL

(Drammens Tidende) NEDRE EIKER: Det er i onsdagens episode av realityserien «Bloggerne» at 20-åringen kommer med de krasse uttalelsene.

I et foredrag på AUFs sommerleir på Utøya forteller Jørgensen om sitt engasjement for bedre arbeidsvilkår i tekstilindustrien. Jørgensen dro i 2014 til Kambodsja for å dokumentere de grusomme forholdene i bransjen. Dette resulterte i TV-serien «Sweatshop», som raskt spredde seg i sosiale medier og ble sett av millioner av mennesker verden over.

Der får man blant annet se møtet mellom bloggeren og fabrikkarbeidere som har jobbet for kleskjeden Hennes & Mauritz (H&M).

- Jeg har sluttet å handle på H&M etter dette, sier Jørgensen i en sekvens i onsdagens episode som Drammens Tidende har fått tilgang til.

LES OGSÅ: – Det er en overfladisk bransje

Mener H&M juger

Der hevder hun at kleskjeden slet med å selge klær sommeren 2016 på grunn av nettopp TV-serien «Sweatshop».

- Selv skyldte de på at det var dårlig vær og hadde regnet mye. Men jeg vet at det har vært en effekt av «Sweatshop», sier hun.

LES OGSÅ: Anniken åpen om mobbingen i «Bloggerne»

AUF-støtte

I TV-serien får 20-åringen støtte av demonstrerende AUF-medlemmer på Utøya.

«H&M må gå hjem. La oss kjempe for rettferdig lønn til syersker nå. For to syersker får ikke noe», roper de engasjerte politikerne.

Med seg har de et banner med skriften: «En jente i Bangladesh fikk 35 øre for å lage denne T-skjorten til H&M».

LES OGSÅ: Sluttet å shoppe etter møte med syerske

- Drittlei

Til Drammens Tidende forteller Jørgensen at hun får lyst til å spytte hver gang hun går forbi en H&M-butikk.

– Jeg er drittlei hele svadaopplegget deres. Jeg skulle nok vært glad for at de har startet med bedre samvittighetskampanjer som jeg liker å kalle det, men det er ikke nok. Det at jeg sitter på den verdifulle viten om at disse menneskene har makt til å endre hele systemet er en bitter sak, sier hun.

Eikværingen mener kleskjeden har muligheten til å gi mange mennesker et bedre liv med noe så enkelt som penger.

– Dessverre velger de å ikke gjøre det. Dessverre velger de å se bort og dessverre fortsetter de å være stolte i en helt forferdelig sak. Jeg vedder på at om 50 år er ikke dette lov lenger. Er det det, er det ikke lenger et samfunn jeg har lyst til å behage lenger. For å behandle mennesker slik de gjør er ikke menneskelig, mener Jørgensen.

LES OGSÅ: - Vanskelig å ikke lene seg over bordet og skrike ut

H & M svarer

Drammens Tidende har bedt den svenske kleskjeden om å svare på kritikken fra bloggeren. De har fått se onsdagens episode.

Vedrørende Jørgensens påstander om dårlig salg i fjor sommer, viser PR- og kommunikasjonssjef Kristin Fjeld til en økonomirapport fra selskapet.

Der står det at kleskjeden økte salget med seks prosent. Administrerende direktør Karl-Johan Persson innrømmer imidlertid at salgsutviklingen var lavere enn planlagt. Dette, kombinert med høy dollarkurs, gjorde selskapets innkjøp dyre. Dette førte til en negativt innvirkning på årsresultatet.

Når det kommer til kjedens arbeid og ansvar, svarer Fjeld følgende:

– Det er svært viktig for H & M at alle produktene våre er laget under gode arbeidsforhold. Vi stiller krav til at våre leverandører skal sikre gode, rettferdige og trygge arbeidsvilkår, og vi har i mange år lagt ned omfattende arbeid med å forbedre arbeidernes rettigheter i produksjonsland. Vår tilstedeværelse i produksjonslandene er helt avgjørende for dette arbeidet. H & M er ledende i bransjen i forhold til ansvar for miljø og sosiale forhold – seks år på rad er vi kåret til et av bransjens mest ansvarlige selskaper av bl.a. World’s Most Ethical Companies, Dow Jones Sustainability Index, Fashion Transparency Index og Global 100 List. I 2014 mottok H & M pris fra FN for arbeidet med likestilling og for å styrke kvinner i tekstilindustrien.

Artikkeltags