Gå til sidens hovedinnhold

Eikerbladet vokser på mobil

Artikkelen er over 3 år gammel

Dobbelt så mange leste Eikerbladet på mobile plattformer i 2017, sammenlignet med året før.

– Vi ser at dette er trenden for alle mediehus, men det er ikke mange som dobler på ett år, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Stig Odenrud i Eikerbladet.

Han vet at han kommenterer fjorårets tall for Odenrud tok ikke over sjefsstolen før 1. januar i år. Tallene kommer fram i en rapport fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Det er Kantar Media/ Forbruker & Media som har gjennomført undersøkelsen.

Stabilisering i 2018

Den kraftige mobilveksten ble oppnådd til tross for manglende stedlig ledelse og fast ansatte journalister andre halv år i 2017.

– Fra nyttår er vi en fast stab på plass, i tillegg til flere dyktige frilansere. Jeg har ikke noe galt å si om det som har skjedd tidligere, men jeg er sikker på at en fast og stedlig tilstedeværelse er et pluss, sier redaktøren.

Avisene i Buskerud

AVISOpplagEndring 
Bygdeposten6 178230,40 %
Drammens Tidende26 5767112,70 %
Eikerbladet3 084-54-1,70 %
Hallingdølen8 686-53-0,60 %
Laagendalsposten8 4203854,80 %
Lierposten3 5281705,10 %
Ringerikes Blad10 31290,10 %
Røyken og Hurums Avis4 5294009,70 %

(Kilde: MBL)

 

Godt start

Odenrud tenker bare framtid, muligheter og utvikling.

– Vi har en fått en veldig god start på 2018. Vi har satt flere rekorder på nett, og ligger godt foran mål for salg av abonnement.

– Det er særlig digitale abonnenter som kommer til, forklarer han, og roser staben han har rundt seg for en makeløs arbeidsinnsats.

LES OGSÅ: Slik får du lest alle sakene

Brett og telefon

De siste ukene har abonnenter nesten rent ned dørene for å få hjelp til å koble seg opp med telefon og ulike typer brett for å kunne følge med på hva den største formidleren av lokale nyheter i Eiker leverer.

– Vi har mer enn dobbelt så mye å tilby på digitale ulike flater som på papir. Bare de siste fire ukene er det lagt ut 64 saker som en liten aperitiff på Facebook. Disse sakene er delt og kommentert 787 ganger. Det vitner om leselyst og engasjement, selv om jeg vet at dette bare er en liten del av leserskaren og at dette slett ikke er alle sakene vi har laget selv, sier redaktøren tilfreds.

Tilsvarende tall for informasjonssiden Eikernytt er 17 og 249 i samme periode, ifølge statistikken Facebook presenterer.

Mer lokalavis

Denne uka gikk Eikebladet fra å ha to tynne utgaver på papir til å levere en tykk.

– Produksjon av papiravis er svært tidkrevende. For å frigjøre ressurser til å lage flere gode saker fra Eiker vinner vi litt tid ved å gjøre dette. Mye av dette vil også komme i papiravisen, men langt flere saker kommer på nett. Dessuten kommer nesten alle saker først på nett, forteller Odenrud.

I tillegg til eikerbladet.no som fortløpende legger ut hendelser og nyheter sju dager i uka kommer det et nytt digitalt magasin lørdag; Eikerbladet HELG. Om ikke det er nok så har også abonnentene tilgang til Nettavisens digitale riksavis, og Eikerbladets e-avis.

– Mange abonnenter har blitt svært positivt overrasket over hvor mange saker, og hvor mye lesestoff de har tilgang på etter at de har «logget seg på», legger han til.

Alle som abonnerer på papiravisa har alle tilganger på Eikerbladets digitale tilbud. Det eneste de må gjøre er å opprette en brukerprofil.

Fortsatt papir

Stig Odenrud forteller at det ikke er planer om å bli kun digitale. Den tykke torsdagsavisa som kommer på papir vil bestå lenge.

– Selv om vi ser at det er færre som foretrekker papir, er det fortsatt mange som bare må ha papiravisa med en kaffekopp ved kjøkkenbordet. Det er veldig hyggelig, og vi skal gjøre vårt beste for at den skal bli så god og lesbar som mulig, lover han.

OM MBL

  • Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er mediebedriftenes bransje- og utgiverorganisasjon
  • Organisasjonen teller 325 medlemmer, hvorav det er 185 avisbedrifter, 20 trykkerier, 30 distribusjonsselskaper, 12 fjernsynsselskaper, 7 annonsesamkjøringer, 14 konserner og driftsselskaper, 13 ukepresse, 12 multimedieselskaper, 2 pressebyråer og 1 reklamebyrå/mediebyråer, 4 radio. 25 selskaper kommer inn under kategorien annet.
  • Medlemsavisene representerer ca. 97 prosent av det totale avisopplaget
  • Daglig leser 81 prosent av befolkningen over 12 år norsk redaksjonelt innhold fra avisene, og for første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver. 
  • Eikerbladet er den eneste mediebedriften lokalisert i Eiker som er med i opplagskontroll og måling av antall lesere.

 

Kommentarer til denne saken