Jaguar er kanskje ikke merket du mest forbinder med SUV. Lenge var det også helt riktig, men for to år siden gikk de inn i denne klassen med sin F-Pace.
Den ble umiddelbart en stor suksess, og da er det ikke så rart at Jaguar følger opp med flere modeller. I år kommer det ikke bare én, men to. Først ut er kompakte E-Pace, seinere i år kommer så den elektriske SUV-en I-Pace.
E-Pace lanseres nå i Norge. Brooms Mats Brustad er en av de aller første som har fått kjøre den på norske veier. Nå skal vi finne ut hva han synes om nykommeren.
LES OGSÅ: Tok over for Blomster-Marit i fjor – nå planlegger hun jula 2018
Moro bak rattet
– Hei, Knut! Er du spent på den nye Jaguaren?
– Jepp, og jeg er vel neppe den eneste som er det. Klarer Jaguar å levere varene også i denne klassen?
– Ja, det vil jeg absolutt si at de gjør. Nå har jeg rattet E-Pace på noen skikkelig vinterveier. Hardpakket snø og 12 minusgrader. Det som imponerer mest her er nok kjøreegenskapene. Bilen er tight satt opp, og gir mye samme følelsen som F-Pace gjør. Veldig godt balansert. Jeg har slått av ESP-en og provosert skikkelig, likevel er den lett kontrollerbar. De som ønsker å ha det moro bak rattet i denne klassen, har absolutt grunn til å se nærmere på E-Pace.

Søvnløse på Lanparty: – Moro å være oppe hele natta
Tøff klasse
– Det eneste som ikke sitter helt på kjørefølelsen er girkassa. Den jobber rett og slett for tregt, særlig når du gir full gass. Da nøler den noe med å gire ned, den burde vært mer responsiv. Bilen jeg kjører har 150-hesters dieselmotor. Det er ikke mer enn den behøver, og da er det synd og litt rart at girkassen ikke henger bedre med, sier Mats.
E-Pace går altså inn i klassen for kompakte SUV-er, eller crossovere som de også ofte kalles. Den er 4,39 meter lang, og er i praksis en konkurrent til biler som BMW X1, Audi Q3, Mercedes GLA og nykommeren Volvo XC40, dessuten konsernets egen Range Rover Evoque som E-Pace også deler mye mekanikk med.
Dette er en veldig tøff klasse, med mange gode biler. Det gjelder ikke bare premium-merkene. Det er mange andre som også kniver om kundene. Så Jaguar får ikke noe gratis.

Vestfossen-firma rammet av VM-firmakonkurs
Premium-faktor
– Startpris på denne utgaven er 599.000 kroner. Det høres umiddelbart ut som mye penger for en såpass kompakt bil. Men her hører det med til saken at du da får med en god dose utstyr, dessuten R-Dynamic-pakke. Den har også 4x4 og automat. Noen av premium-konkurrentene har lavere startpris, men alle bilene i denne klassen blir fort mye dyrere når du begynner å legge på utstyr, forteller Mats.
– Premium er jo et viktig ord her, leverer den der?
– Ja, totalt sett vil jeg si at den gjør det. Støydempingen er god, både mot motor og hjulene. Det er svært gode forseter og fin førerposisjon. Du sitter høyt i denne bilen. Jeg har også sans for håndtaket i midtkonsollen, den detaljen har vi sett på sportsbilen F-Type tidligere.
– Men samtidig er det litt mer hardplast i interiøret enn jeg kanskje hadde regnet med. Det vises at Jaguar har spart litt mer, men det gjelder jo også for de fleste bilene i denne klassen, sier Mats.

Må blåse for alkohol hver gang han skal starte bilen
Ny suksess?
Også på designet kjenner vi igjen elementer fra andre Jaguar-modeller, særlig gjelder det hekken.
– Ja, Jaguar tar med sportsbilfaktor hit også. Igjen er det F-Type som står for inspirasjonen. Og det blir absolutt ikke feil. Jeg synes i det hele tatt hekken er den mest vellykkede delen av dette designet, her er den rett og slett knalltøff. Fra siden blir det litt mer typisk kompakt-SUV, og fronten er nesten litt puslete. Der er flere av konkurrentene tøffere, mener Mats.
– F-Pace har solgt bra i Norge, tror du dette blir en ny suksess?
– Det blir spennende å se. Veldig mange i denne klassen ønsker seg jo en elektrisk drivlinje. Det har ikke E-Pace, i alle fall ikke nå i starten. Mange venter på elektriske I-Pace som kommer til sommeren. E-Pace havner nok fort i skyggen av den. Men de som vil ha en bil som designmessig skiller seg litt ut i klassen og som er morsom og involverende å kjøre, de bør absolutt sjekke ut E-Pace, avslutter Mats.

Dyretragedie: Drektig elgku spiddet seg på smijernsport