Gå til sidens hovedinnhold

VWs elbil kan bli prisbombe

Artikkelen er over 2 år gammel

Her ligger det an til kjøpefest for norske kunder.

I Norge er elbiler billige. Faktisk de mest gunstige bilkjøpene du kan gjøre, fordi de fortsatt er unntatt avgifter.

Det gjør også at vi har verdens høyeste andel av elektriske biler. I september ble det satt ny rekord. Da var nesten hver andre nybil som ble registrert en elbil.

VW har helt klart forsynt seg av den kaka, med hjelp av e-Golf og e-up!

VW Golf har også vært Norges mest solgte bilmodell mange år på rad. Men i år må den trolig overlate den æren til et annet merke – #8211;nemlig Nissan, og deres elbil, nye Leaf.

Men den tyske bilgiganten har ikke tenkt å sitte passiv og se på at de blir forbikjørt på salgsstatistikken. De har planene klare.

Og mye tyder på at VW vil sørge for at deres neste elbil blir svært gunstig priset.

Les også

Her er 93 Ap-kandidater- hvor mange kjenner du?

 

Som en dieselbil

Det er i utgangspunktet fortsatt slik at det koster mer å produsere elbiler, enn biler med forbrenningsmotor. Derfor er ofte elbilene dyrere i innkjøp.

Snart ønsker imidlertid VW å endre på dette, skal vi tro deres sjef for elektrisk mobilitet, Thomas Ulbrich. Han uttaler nemlig til Green Car Reports at de nye elbilene deres skal prises opp mot sammenlignbare dieselmodeller.

Det kan bety at den nye volummodellen, som vil minne om Golf i størrelse, kan koste under 250.000 kroner.

Les også

Butikken har holdt koken siden 1938 – kjempet for å beholde navnet

 

For millioner, ikke millionærer

Det er ikke første gangen at VW har hintet om at prisen på deres nye elbil blir gunstig. Tidligere har blant annet VWs strategiske sjef, Thomas Sedran, uttalte at den første produksjonsmodellen i den elektriske I.D.-serien, skal bli 8.000 dollar billigere enn Tesla Model 3.

Man har også uttalt av VWs elbiler skal være biler for millioner (av kjøpere), og ikke millionærer. Målet er å selge en million elbiler årlig i 2025.

Les også

Vil nekte Øvre å bli bare Eiker

 

Kommentarer til denne saken