Gå til sidens hovedinnhold

STOR TEST: Så langt går elbilene egentlig

Artikkelen er over 2 år gammel

Har du elbil – eller har du tenkt å kjøpe?

BRROM.NO:

Det nordmenn vegrer seg aller mest for ved kjøp av ny elbil i dag, er manglende rekkevidde.

Det viser tall fra Elbilbarometeret 2018, som er en årlig undersøkelse utført av Opinion for Norsk Elbilforening.

Frem til i år har elbilens forbruk og rekkevidde tatt utgangspunkt i den gamle målemetoden NEDC, som sist ble oppdatert i 1997. Det har resultert i urealistisk lang offisiell rekkevidde både på fossil- og elbiler.

LES OGSÅ: Bettan strålte på kulturscenen i Hokksund

Stor test

For elbilistene har det medført overraskelser, ettersom bilen ikke er i nærheten av å klare rekkevidden som er oppgitt fra produsent.

Nå har vi imidlertid fått en ny og strengere målestandard, WLTP. Denne er mer realistisk, og tar hensyn til «virkelig kjøreadferd».

Med 31 motorjournalister har Autobest i sommer utført den første uavhengige rekkeviddetesten på ti av de mest populære elbilene på markedet akkurat nå.

Det er Bilogmotorbloggen som først omtalte saken i Norge.

Les også

EU forsvarer forslag om å slutte å stille klokka

 

Realistisk rekkevidde

Hensikten er ikke å tyne flest mulig kilometer ut av hver enkelt bil, men å finne realistisk rekkevidde ved normal kjøring. De omfattende testene er utført under identiske forhold i Spania, både på landevei, motorvei og i by.

Realistisk rekkevidde

Hensikten er ikke å tyne flest mulig kilometer ut av hver enkelt bil, men å finne realistisk rekkevidde ved normal kjøring. De omfattende testene er utført under identiske forhold i Spania, både på landevei, motorvei og i by.

For at bilene ikke skulle stoppe langs veien, er hver øvelse avsluttet på bane med en gjennomsnittsfart på 70 km/t – før batteriene tømmes helt.

Hele testen er utført to ganger slik at resultatene er et snitt av de to testrundene.

Les også

Stenger sykkelbua – skal nyte livet

 

Tesla går lengst

Ettersom testen foregikk samme uke som den internasjonale lanseringen av Hyundai Kona Electric, rakk ikke den å være med. Ellers er listen over biler nokså komplett:

BMW i3, Hyundai Ioniq EV, Jaguar I-Pace, Kia Soul, Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Renault Zoe 40, Tesla Model S, Tesla Model X og VW e-Golf. Begge Teslaene var 100 kwh-versjoner.

Etter flere tester er tallenes tale klar. Halvparten av bilene møtte eller overgikk oppgitt rekkevidde målt etter WLTP-syklusen. Dermed er det ingen tvil om at den er langt mer realistisk sammenlignet med den tidligere NEDC-normen.

Blant samtlige biler er det ikke overraskende at Tesla Model S 100 er bilen som går lengst. Resultatet sier 422,65 kilometer mot 461 kilometer, som er estimert WLTP-rekkevidde.

Bilen som derimot skiller seg klart best ut i forhold til oppgitte tall er Kia Soul. Den kjører nemlig 18 prosent lenger enn oppgitt rekkevidde.

Her skal det nevnes at WLTP-rekkevidden på noen biler er estimert, ettersom produsenten ikke har tallene klare selv enda. Se mer i tabellen nederst i saken.

Les også

Birgit fikk beskjed om at mannen var død – da hun kom på sykehuset, var det en annen mann som lå der død

 

Nissan og Jaguar på bunn

Den store skuffelsen i testen er det Jaguar I-Pace som står for. Den er oppgitt til 480 kilometer, mens resultatet endte på 313,56 kilometer. Altså oppnår bilen bare 65,3 prosent av oppgitt rekkevidde.

I sammenhengen skal det nevnes at Jaguaren var en førproduksjonsbil benyttet på presselanseringen, og uten siste programvareoppdatering.

Heller ikke storselgeren Nissan Leaf oppnår de beste resultatene. Mens oppgitt rekkevidde er 285 kilometer – viser resultatet i stedet 227,99 kilometer.

I tabellen under kan du se de komplette resultatene fra Autobest sin «Real Range EV» test.

Model

Test 1

Test 2

Average

NEDC1*

WLTP2* 

AUTOBEST EV 1 Real Range/WLTP

Consumption

AUTOBEST EV 2 Real Range/kWh

BMW i3

237,670 km

225,820 km

231,745 km

300 km

225 km

103 %

14,8 kW/h

6.98

Hyundai Ioniq EV

224,070 km

199,730 km

211,900 km

280 km

204 km

103,8 %

12,2 kW/h

6.95

Jaguar I-Pace

319,270 km

307,850 km

313,560 km

ND

480 km

65,3 %

27,5 kW/h

3.48

Kia Soul

222,520 km

214,330 km

218,425 km

250 km

185 km*

118 %

13,6 kW/h

6.62

Nissan   Leaf

220,330 km

235,650 km

227,990 km

378 km

285 km

80 %

16,3 kW/h

5.70

Opel Ampera-e

375,200 km

379,200 km

377,200 km

520 km

380 km

99,3 %

16,1 kW/h

6.29

Renault Zoe 40

295,440 km

273,100 km

284,270 km

400 km

300 km

94,7 %

14,6 kW/h

6.93

Tesla Model S

433,660 km

411,640 km

422,650 km

632 km

461 km*

91,6 %

20,6 kW/h

4.23

Tesla Model X

395,250 km

404,890 km

400,070 km

565 km

430 km*

93 %

23,4 kW/h

4.00

VW        e-Golf

244,890 km

218,630 km

231,760 km

300 km

219 km

105,8 %

12,4 kW/h

6.4

  • *estimated range WLTP. Those cars do not yet have an official figure
  • *1NEDC protocol.
  • *2WLTP protocol. Mandatory for all new cars in Europe from September 1st

Kilde: Autobest.org

Kommentarer til denne saken