Full krangel om elbil-ventelistene i Norge

Mange elbiler har lang leveringstid i Norge, blant dem denne: Hyundai Kona som akkurat har kommet til landet. Nå går NAF i strupen på norske bilimportører og hevder at de er handlingslammet i denne situasjonen.

Mange elbiler har lang leveringstid i Norge, blant dem denne: Hyundai Kona som akkurat har kommet til landet. Nå går NAF i strupen på norske bilimportører og hevder at de er handlingslammet i denne situasjonen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

NAF skylder på importørene – får kraftig motbør.

DEL

– Norske bilimportører framstår som handlingslammede når de ikke greier å sørge for nok biler til å dekke elbiletterspørselen i Norge.

Det var budskapet i et utslipp fra NAF denne uken. De fikk kjapt motbør.

– Vi kjemper hver dag for å få nok elbiler ut til kundene våre, svarte Bertel O. Steen som importerer hele åtte bilmerker til Norge.

Inger Elisabeth Sagedal, leder for politikk og samfunn i Bertel O. Steen utdyper det slik:

Ikke tøffe nok?

– Vi forstår frustrasjonen NAF peker på, men utsagnet baserer seg på manglende kunnskap om forholdene mellom importør og fabrikk.

NAF argumenterer på sin side for at importørene må ta en stor del av skylden for at det nå er ventelister på en rekke elbiler:

– Enten har de undervurdert veksten i markedet, eller så har de ikke vært tøffe nok i forhandlingene med de europeiske produsentene. Begge deler er like uakseptable. Ventelister på opptil to år må bli historie, mener NAF.

Flere problemer

Sagedal i Bertel O. Steen svarer slik:

– Norges nybilsalg utgjør 0,2 prosent av verdens nybilsalg og det sier seg selv at det er vanskelig for oss å rope med kraftig nok stemme. Når det er sagt, har Norges særstilling på elbil gitt oss en mye sterkere posisjon enn vi ellers ville ha hatt. Den utnytter vi til fulle, presiserer hun.

Problemene med å få stor nok tilførsel av elbiler skyldes ifølge Bertel O. Steen dette:

  • Elbiler er fortsatt dyrere å produsere enn fossilbiler Produksjonskapasiteten på batterier er ikke god nok Råvarestoff som litium som brukes i batteriene er et knapphetsgode Norge er ennå ikke implementert i EUs 95-gramsmål Det innføres elbil-insentiver i europeiske land som Frankrike, Tyskland, Sverige og Danmark. Dermed øker etterspørselen og det er flere land å fordele elbilene på.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken