Ny regel kan gjøre drømmebilen mye billigere

BMW M5 er virkelig heftige saker. Nå kan du hente en slik bil avgiftsfritt til Norge.

BMW M5 er virkelig heftige saker. Nå kan du hente en slik bil avgiftsfritt til Norge.

Av

Tidligere i år ble det kjent at det var endringer på gang for reglene rundt engangsavgift ved import av bil fra utlandet.

DEL

Til nå har bare biler som er 30 år eller mer sluppet avgift. Disse har vært definert som "veteranbiler". Her har man bare betalt norsk moms, i tillegg til kjøpesummen i utlandet.

Nå flyttes denne grensen til 20 år. Det betyr at du nå kan kjøpe en 1999-modell hvor som helst i verden, og registrere den på norske skilter, uten å betale avgifter.

Broom får nå bekreftet fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe at den nye reglen trer i kraft 1. juli i år.

Spare over 100.000 kroner

– Dette er jo som en ekstra og forsinket julegave for alle bilinteresserte. Det gir mange flere muligheten til å leve ut bildrømmen. Og man kan spare mye penger, kontra slik det har vært til nå, sa Brooms bilekspert Benny Christensen da endringen først ble kjent.

Bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) er blant de som har regnet på dette. De har blant annet funnet et konkret eksempel: En 1998-modell Mercedes S-klasse hvor man sparer over 100.000 kroner i engangsavgift, etter den nye modellen.

Saken fortsetter

Audi TT har allerede blitt en klassiker, her er det grunn til å tro at prisene vil stige framover.

Audi TT har allerede blitt en klassiker, her er det grunn til å tro at prisene vil stige framover.

Enkle og billige å skru på

– Dette er helt klart i øvre sjikt, men det er betydelige summer å spare på mange bilmodeller. Det vil overraske meg stort om ikke vi ser en kraftig økning i bruktimporten av biler fra 90-tallet nå, sier Benny.

– Men hva snakker vi om her, bruksbiler – eller mer hobbybiler?

– I hovedsak er det nok det siste. 20 år gamle biler har gjerne gått et bra stykke. Særlig på sikkerhetsutstyr ligger de et godt stykke under dagens nivå. Men samtidig er det mange biler her som fortsatt står seg bra. De har også den fordelen at de ikke er så teknisk avanserte som dagens biler. De er enkle og gjerne billige å skru på. Og de vil i mange tilfeller også være rimeligere å ha på verksted, sier Benny.

Noen eksempler...

– Men det er klart: Veldig mange av disse bilene blir nok i praksis bil nummer to, eller tre. Til bruk på fine dager og til anledninger der man skal kose seg ekstra med bilkjøringen. Og da har man svært mye å velge mellom! Alt fra vanlige bruksbiler, via premiummerkene – og til mer eksotiske merker som kanskje var langt utenfor rekkevidde da de var nye. Men som nå blir oppnåelige, sier Benny.

– Kan du gi noen eksempler?

– He he, hvor god tid har du? Jeg tror nok mange vil se nærmere på biler som BMW 3-serie, 5-serie og 7-serie. Hos Mercedes er det flere modeller, jeg kan jo trekke frem E-klasse og S-klasse, SL og SLK. Ja, SUV-en ML er faktisk også innenfor her. Audi hadde blant annet A6, A8 og TT den gangen, også cabriolet.

Saken fortsetter

Lyst på takløs Volvo? C70 er også i ferd med å skaffe seg klassikerstatus.

Lyst på takløs Volvo? C70 er også i ferd med å skaffe seg klassikerstatus.

Volvo eller Saab?

– Noen flere: Porsche 996 (1997-2004) finnes j i mange varianter. Turbo og GT3 er jo gromme modeller for import. Honda S2000 en spinnvill, morsom og litt undervurdert Roadster. Jeg vil også ta med Ferrari 360. Cadillac Escalade er i andre enden av skalaen. Du får også en særing som Fiat Multipla. Og for eksempel IS og RX fra Lexus.

– Volvo S80 og C70 bør også være med i vurderingen. Og for de med sans for Saab: Her kan man for eksempel finne en 9000 eller tidlig 9-5, for ikke å glemme 9-3 cabriolet. Som du skjønner: Her kan jeg holde på en stund.

Første generasjon RX var en viktig bil for Lexus, nå går den inn under den nye 20-års regelen.

Være skeptisk og kritisk

– Er det noe spesielt man bør tenke på ved import av slike biler?

– Ja, MYE! Det viktigste er å være både skeptisk og kritisk i utgangspunktet. En 20 år gammel bil kan være full av feil og problemer, selv om førsteinntrykket kanskje er bra. Du bør sjekke så mye som mulig: Eierhistorikk, hva som er gjort av service og reparasjoner underveis, påkostninger og eventuelle skader. Jeg ville helt klart ikke kjøpt en 20 år gammel bil uten en form for test eller tilstandsrapport fra verksted. Det koster kanskje litt, men kan spare deg for store kostnader.

– Det viktigste er å lete til man finner en hel og fin bil. Og som alltid med bruktbiler: Det er lurt å legge så mye penger i selve kjøpet som mulig. Da har du gjerne også bedre forutsigbarhet rundt hva det koster å eie bilen. Kjøper du en smålurvete bil, kan du risikere at det fort kommer påkost som er mer enn det bilen er verdt. Og da har du egentlig bare kastet penger ut av vinduet, avslutter Benny.

Artikkeltags