Skoleveien er tryggere uten bil

Herman Ekle Lund.

Herman Ekle Lund. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Kommentar

I romjula fortalte Eikerbladet om den utrygge trafikksituasjonen ved parkeringsplassen på Mjøndalen skole. Modige Gabriel Nilsen Armijos (12) advarte på egen blogg om at alvorlige ulykker kan skje dersom det ikke gjøres noe med problemet. Det er, som på mange andre skoler, at «alle» skal kjøre sine barn nærmest mulig inngangen. Kombinasjonen av dette, samt at «alle» har dårlig tid og er litt gretne på morra’n, og redusert sikt i vintermånedene, er skummel.

Det går helst bra – helt fram til det ikke gjør det. Alle husker den forferdelige ulykken på Holmenbrua i 2017, hvor en liten gutt mistet livet under en lastebil. Vi har et moralsk ansvar for å gjøre veiene tryggest mulig for de med minst trafikkerfaring.

Paradokset er at jo flere som kjører, desto mindre trygge blir skoleveiene – og jo mindre trygt det er å gå og sykle, desto færre tør å slippe barna ut på veien aleine. Vi i MDG mener at den eneste gode løsningen er å gjøre skoleveiene bilfrie.

«Hjertesone» er en nasjonal aksjon i regi av Trygg Trafikk som vil skape bilfrie soner rundt skolene i samråd med skole og foreldre. I Drammen har Øren skole vært pilot for Hjertesone siden 2016, etter ønske fra og i samarbeid med FAU. Dette området har i mange år hatt høy trafikk, og da veiarbeid og byggeprosjekter tilførte enda flere store kjøretøy i området så førte dette til økt foreldrekjøring til skolen. Nå er rundellen og avleveringspunktet ved skolen fjernet. Bommer og fartsdumper etableres, fartsgrenser settes ned, og flere sykkelveier og fortau bygges. Det utarbeides en såkalt «gåbuss» I tillegg gjennomføres holdningskampanjer hvor barn og foreldre bevisstgjøres på muligheter for endrede vaner. Kan foreldrene avtale felles dropp-punkter lenger unna skolen? Kan enda flere sykle og gå?

Vi i MDG etterspurte status i pilotprosjektet med spørsmål til rådmannen i april, og vil gjøre det samme på nytt nå over nyttår. Foreløpig er tilbakemeldingene fra Øren svært gode. Nå må vi få etablert Hjertesone og lignende tiltak på alle skolene i den nye kommunen.

I utkastet til Miljøpartiet de Grønnes arbeidsprogram for nye Drammen i perioden 2019–2034 innstiller vi i programkomiteen på en offensiv plan for trygge skoleveier. Vi ønsker i første omgang å redusere farten i alle boligsoner. I løpet av fireårsperioden ønsker vi deretter å etablere bilfrie hjertesoner rundt alle skolene i den nye kommunen, samt flere miljøgater og trafikkfrie gater for lek og opphold i nærmiljøene. I tillegg vil vi forby parkering i skolegårdene på dagtid. På kveldstid, når alle barn er trygt hjemme, vil vi imidlertid åpne opp for parkering, siden vi ønsker å tilgjengeliggjøre og styrke skolene som lokale kulturhus for frivillige – blant annet for seniorer og andre som vanskelig kan sykle eller gå hele veien.

Vårt langsiktige mål for disse fire årene er at 8 av 10 barn sykler eller går til skolen. Det skal vi klare!

Vi i MDG ønsker (faktisk) ikke å gjøre hverdagen vanskeligere for alle som har et reelt behov for bil i hverdagen. Likevel mener vi det er enda viktigere å gi barna våre tryggest mulige forhold for utendørs fysisk aktivitet, trim og lek. Eikerbladet skriver selv på lederplass at å gå eller sykle til skolen kan være et godt nyttårsforsett for barn og foreldre. Dette er det flere grunner til å støtte.

I en tid hvor dataskjermen overtar for løkkefotball, paradis og hoppetau, så er turen til og fra skolen viktigere enn noensinne. Den siste Ungdata-undersøkelsen viste faktisk en klar korrelasjon mellom dårligere psykisk helse, og reduserte fysiske møter mellom barn og unge, sammenlignet med for 20 år siden.

Leger og eksperter forteller oss også at én times spasertur om dagen er det kanskje viktigste forebyggende tiltaket mot hjerteproblemer og overvekt. Jeg husker selv min egen skolevei på en drøy kilometer til barneskolen, hvor vi trygt kunne surre av gårde og utforske veikantene en halvtimes tid i hver retning. På ungdomsskolen ble avstanden doblet til tre kilometer, men fortsatt var det trygt å sykle – og «monsterbakkene» på hjemveien gjorde at alle hadde fikk dekket dagens minimumsbehov for trim.

Slike forhold vil vi ha i Mjøndalen, på Øren og alle andre skoler i den nye kommunen. Alle barn må få muligheten til å leke, løpe og utforske naturen langs veien minst en halvtime før og etter skolen, uten fare for å bli påkjørt. Slik får vi gladere og sunnere barn – og færre bekymringer for oss voksne på morra’n.

Artikkeltags