– Da jeg var hos Statens vegvesen kom det en mann bort til meg. Han hadde øvelseskjørt med ti elever, og tilbød meg 5.000 kroner per pers hvis jeg sendte inn papirer på at de hadde gjennomført obligatoriske kjøretimer, glattkjøring, mørkekjøring, banekurs og sikkerhetskurs, sier Eriksen til Eikerbladet og forteller at hun varslet veivesenet.

Eriksen har vært kjørelærer i Eiker i ti år, og forteller at det ikke er uvanlig å få slike bestikkelser, og at enkelte tar imot. Det er også altfor lett å gjennomføre dokumentforfalskning.

Kyniske bakmenn

I 2019 strøk hver fjerde elev som kjørte opp i Buskerud. I Finnmark var det bare ni prosent, mens i Oslo var det hele 37 prosent.
Eriksen tror at årsaken til at strykprosenten er så høy, er fordi mange elever ikke er klare. Når hun selv setter ned foten fordi en elev mangler grunnleggende ferdigheter, går de heller til ulovlige aktører.

For med dobbelt pedalsett, ekstra speil og en rød «L» i bakruten, har mange sett sitt snitt til å tjene svarte penger.

– De tar mellom 250–300 kroner for en kjøretime, sier Eriksen og forteller at det er halvparten av det godkjente kjøreskoler tar. Hun påpeker også at de ikke bare elever – de er kunder også.

Blir man stoppet i kontroll, er svaret gjerne at det er bekjente som driver øvelseskjøring, og at eleven kun betaler for bensinen. Kun godkjente kjøreskoler har lov til å ta betalt for kjøreopplæring.

– De som tilbyr disse tjeneste er ikke interessert i deg som kandidat og ditt ved og vel. De er bare ute etter pengene dine. Hvis du stryker, er det bare en fordel. Gå til godkjente og seriøse skoler, sier leder Krimseksjonen i Vegdirektoratet, Jon Molnes til Eikerbladet.

Kostnader du ikke kommer unna:

  • Obligatorisk trafikalt grunnkurs: ca. kr 1200-1500
  • Kjøretime: ca. kr 600-750
  • Sikkerhetskurs på vei: ca. kr 6000-8000
  • Sikkerhetskurs på bane: ca. kr 4000-5000
  • Billeie til førerprøven: ca. kr 2300
  • Trafikant i mørket: ca. kr 1600-1800
  • Plikter ved trafikkuhell: ca. kr 700-800
  • Gebyr for teoriprøven hos Statens vegvesen: kr 660
  • Baneleie til sikkerhetskurs: ca. kr 1100
  • Praktisk prøve (oppkjøring): kr 1140
  • Utstedelse av førerkort: kr 300
  • Fotografering: kr 80

Ulovlig samarbeid

Det hender at godkjente kjøreskoler samarbeider tett med folk som driver svart. Det skjer når en elev skal ha obligatorisk opplæring som mørkekjøring og glattkjøring. Det kan kun gjøres på en godkjent trafikkskole.

– Jeg hadde nylig en elev som prøvde seg på dette, men jeg neket å ta ham med. Han kunne ikke den tekniske delen, og var ikke trafikksikker. Jeg sa han kunne kjøre mer privat først, men han valgte heller å finne en annen skole, sier Eriksen.

Eriksen forteller at de godkjente trafikkskolene i distriktet samarbeider godt, og at skolen han gikk til tok kontakt med henne.

– Men noen lar seg friste. Jeg vet om en kjørelærer som ble sparket fordi han samarbeidet med ulovlige kjøreskoler. En annen fikk en blodig kniv i postkassen, forteller Eriksen.

Nytt regelverk

I 2018 fikk Vegdirektoratet på plass en regel som skal «stenge markedet» for ulovlige trafikkskoler. Lovverket sørger for at man ikke lenger kan bruke biler som ikke er knyttet til godkjente skoler, under førerprøven. Molnes forteller flere aktører ga seg, og at de nå mottatt færre henvendelser.

– Det er fortsatt aktører som tilbyr mengdetrening, sier Molnes.

Men godkjente kjørelærere som samarbeider med ulovlige aktører er vanskelig å hindre.

– De skal følge regelverket som er, men hvis du lar deg friste er det fult mulig å unytte systemet. Da ønsker vi tips og informasjon om disse, sier Molnes.

Eriksen sier at hun har et nytt mål for 2020:

– Jeg skal bli enda strengere, og sette ned foten enda meg. Jeg pleier å si til elevene mine at jeg, og alle andre, skal møte den i trafikken senere og jeg har et ansvar for å sørge for at det er trygt, sier hun.