(Drammens Tidende)

KROKSTADELVA: Da treningssentrene stengte hadde Julie Kvale Støstad (22) ett ønske til foreldrene. Hun ville gjøre den bortglemte roteboden i førsteetasje til treningsrom. Prosjektet var først helt uaktuelt for mor og far, men treningsentusiasten fikk til slutt overtalt resten av husstanden.

For en måned siden sto det lille hjemmegymmet klart til bruk og Støstad har fått plass til alt hun ønsket seg på de 9.2 kvadratmeterne. Her kjører hun nå daglige treningsøkter både på egen hånd og med PT-kunder som følger med over nett.

– Før gikk det ikke an å gå inn her, men nå er dette et rom hele familien bruker. I helgene har vi måttet sette opp hvem som skal trene på hvilke tidspunkt, forteller 22-åringen om hjemmegymmet som har blitt en stor hit.

Bli med inn i Julies treningsrom

Kjøpte ny tredemølle

Kvale Støstad er personlig trener og fotballspiller for Øvrevoll Hosle i førstedivisjon. Hun trener daglig og et treningsrom var derfor helt nødvendig når treningssentrene stengte ned.

– Vi hadde det meste vi trengte fra før av og var enige om å ikke bruke mye penger på det. Det ble nok dyrere enn det skulle bli, men det eneste vi har lagt litt penger i her er tredemøllen, forteller hun.

Tips oss om ditt hjemmegym

Har du eller noen du kjenner et treningsrom vi bør besøke? Send en e-post til oda.bekkestad@dt.no.

Ungjenta fra Krokstadelva er hele tiden på jakt etter nytt utstyr som kan gjøre at hun får gjennomført enda flere øvelser hjemme. Det er imidlertid ikke bare lett i disse dager.

– Det er umulig å få tak i ting nå. Jeg er inne og ser etter kettlebells på nettet, men alt er utsolgt. Prisene på brukt utstyr har jo også skutt i været, fordi folk vet at det er stor etterspørsel.

Kø i helgene

Til tross for at Kvale Støstad er på jakt etter litt nytt inventar, føler hun at det mest nødvendige er på plass. Rommet er for tiden godt brukt av både hun og resten av familiemedlemmene. I helgene har logistikken til tider vært en utfordring.

– Når det har vært vintersport på TV har vi måttet sette opp et program for hvem som skal trene. Pappa skal se alt, så han må trene mellom konkurransene, ler 22-åringen, som forteller at hun selv kombinerer TV-titting og løping på mølla.

Familien er av det aktive slaget, men Julie selv er den mest treningsivrige i husstanden. Det å være fotballspiller på høyt nivå krever nemlig sitt.

– I forrige uke ble det rundt 20 timer med trening. Det ligger litt i blodet mitt å være aktiv. Vi har alltid vært ute på tur, og på ski i barndommen, og det er noe jeg har tatt med meg videre.

Trening under pandemien

  • Per nå er treningssentrene i Drammen stengt fram til 11. april.
  • Drammens Tidende har besøkt en rekke folk som trener i sine egne hjem. Noen har fått seg treningsrom som følge av pandemien, mens andre har hatt hjemmegym i flere år. Hensikten er at du skal se, bli inspirert og kanskje ta med deg et tips eller to inn i din egen hverdag.
  • På vegne av Drammens Tidende gjennomførte Sentio i mars en spørreundersøkelse blant lokalbefolkningen. Av de 602 spurte melder rundt halvparten at de enten har fått bedre eller dårligere fysisk helse under pandemien. Det er flest blant de under 30 år som opplever at helsen enten har blitt litt eller mye bedre (33 prosent). Samtidig rapporterer 32 prosent i samme aldersgruppe om litt eller dårligere form.
  • De i undersøkelsen som i størst grad opplever at helsen har blitt litt eller mye dårligere i løpet av koronaperioden er folk i aldersgruppen 50–59 år (38 prosent), samt de mellom 30–39 år (37 prosent).
  • Husk at det finnes veldig mange måter å bevege seg på. Gåtur i skogen, skitur i marka og styrketrening i stuen er noen alternativer.

Deler tips på nett

Kvale Støstad er ikke bare opptatt av egen form og helse, men brenner for å hjelpe andre med treningen. Hun har merket at antallet PT-kunder har skutt i været den siste tiden. Folk trenger rett og slett et lite push nå som sentrene er stengte og motivasjonen kanskje er vanskelig å opprettholde.

– Jeg tror mange vil trene, men noen klarer det ikke på egen hånd, forteller fotballspilleren, som nå har 1 til 1-timer og coaching via nett.

Til tross for at hun tror mange nå kjenner på litt laber motivasjon, mener hun det er grep man kan ta for å få glede av treningen og for å faktisk komme i gang.

– Jeg vil anbefale å starte rolig og i ditt eget tempo. Dersom man sammenligner seg med andre, så er det fare for at man gir seg ganske raskt.

Selv deler hun treningstips i sine egne sosiale kanaler.

– Om det er løping du vil drive med, så er det viktig å trene litt beinstyrke – bulgarsk utfall for eksempel. Om det er styrketrening som er fokus, så tror jeg det er lurt å leke seg litt med forskjellige øvelser og finne ut hva som er gøy og hva man vil bli god til.

LES MER I HJEMMEGYM-SERIEN:

Les også

Huset må males, men skitt au. Det er mye kulere med hjemmegym