Gå til sidens hovedinnhold

Hvilke tiltak vil Statens vegvesen sette inn for å minimalisere ulempene på «veien over bygda»?

Artikkelen er over 2 år gammel

VEIARBEID PÅ E134 Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

At bedre og tryggere veier gir færre ulykker er det ingen tvil om. Jeg har notert meg i denne forbindelse, at det for E134 gjennom Eiker endelig skal utstyres med midtdelere og det er bra, men således må E134 gjennom Eiker stenges om natta og i helgene i 1,5 år framover.

Det henvises i denne forbindelse til at omkjøring bør skje på fylkesvei 283 på andre siden av elva, men vil bilistene bry seg om det?

De bilister som er kjent i området vet om «veien over bygda», dvs. fra Mjøndalen til Hokksund, Vestfossen/Kongsberg, og vil nok i stor grad benytte dette veialternativet ifm. arbeidet på E134, som de også gjør i dag!

Hvorfor?

Jo, fordi det tidligere ble bygget altfor mange rundkjøringer på samme strekning, som har vist seg å bli en utfordring for bilistene i rushtiden ved store køer på strekningen og således mye køkjøring, som dessverre gjør at bilistene heller velger «veien over bygda».

Trafikken på denne strekningen har økt voldsomt spesielt i rushtiden, morgen som ettermiddag, og har blitt en plage for oss som bor i Nedbergkollveien opp til Skalpe.

Trafikktrøbbel må påregnes i 1,5 år, står det å lese, ifm. midtdelearbeidet på E 134 mellom Eikerbygdene, men intet om den antatte gjennomkjøringsproblematikk og således omfattende trafikk som vi beboere ser for oss på «veien over bygda» i det videre.

Trafikken er ille som den er på strekningen i dag, men tross henvendelser om dette, gjøres intet tiltak i sakens anledning.

Således spør jeg;

Hvilke tiltak vil Statens vegvesen sette inn i anleggsperioden på 1,5 år for å minimalisere ulempene ved 134-kjøring på «veien over bygda», dvs. mellom Mjøndalen og Hokksund?

Kommentarer til denne saken