Velfungerende belysning, som både gir godt med lys men ikke blender andre trafikanter, er en enkel måte å forbedre trafikksikkerheten på. Det er også noe som er viktig i forbindelse med EU-kontroll, da for dårlige lys kan føre til at bilen ikke blir godkjent.

Mange er nok usikre på hvordan de skal vedlikeholde lysene på bilen, men Harald Nordseth – servicesjef i Vianor Norge – har heldigvis noen gode tips.

– Hvis en halogenlampe er gått i stykker bør du bytte pærene parvis i begge lyktene. Hvis den ene har gått så pleier den andre å følge etter innen kort tid. Når begge pærene byttes samtidig, har de lik effekt og dermed like godt lys. Dette er spesielt viktig hvis de har høy effekt, forteller Nordseth i en pressemelding.

Nyere biler har ofte LED-belysning som har lengre levetid og fungerer problemfritt i de fleste tilfeller. Halogen- og xenonpærer på eldre biler, må derimot byttes fra tid til annen. Varigheten på disse typene er avhengig av flere faktorer.

– Som hovedregel sier vi at jo lysere halogenlampene er, desto oftere må pærene byttes ut. På den andre siden har xenonlampene gjerne lengre holdbarhet, men effekten forverres gradvis over tid, sier Nordseth.

Ingen enkel sak å finne riktig pære

Det å plukke ut riktig pære er ikke nødvendigvis en enkel sak. Det finnes utallige modeller av både halogen- og xenonpærer, og hver modell har dessuten flere ulike versjoner. For eksempel kan en xenonpære passe perfekt til bilen rent teknisk, men det kan likevel være en versjon som ender opp med å kraftig blende andre trafikanter.

I de nyere bilmodellene er det ofte tungvint – av og til på kanten til umulig – å bytte ut en defekt pære på egen hånd. På grunn av xenonlampene sitt høye spenningsnivå er det også en viss risiko for å få elektrisk støt. Nordseth anbefaler derfor å overlate disse oppgavene til et verksted.

– Når det gjelder LED-lamper er det som oftest ikke mulig å bytte enkeltpærer. Hele lysenheten må byttes om den går i stykker, men dette skjer heldigvis svært sjelden – ettersom LED-pærene generelt sett holder lenge, sier servicesjefen.

Husk å kontrollere lysbildet og lykteglasset

Lysbildet til frontlyktene bør også sjekkes. Hvis det er feil, vil lyseffekten være dårlig, og du kan også risikere å blende andre trafikanter. Et feilaktig lysbilde skyldes ofte at lampen er montert feil i forbindelse med utskiftningen.

– Lysbildet bør alltid sjekkes etter et bytte av lyspære, spesielt om vanlige xenonpærer erstattes med mer effektive pærer, sier Nordseth.

– Xenon- og LED-lykter justerer automatisk høyden på lysbildet etter en grunninnstilling, men for halogenpærer må dette justeres manuelt. Når du laster tunge gjenstander i bagasjerommet er det derfor viktig å kontrollere lysbildet, og om nødvendig justere høyden, forklarer Nordseth.

Lysbildet kan enkelt sjekkes ved å kjøre bilen i nært en vegg, slik at du lyser opp veggen med bilens lykter. Hvis lysbildet er uskarpt, eller hvis kantene på lysbildet er i forskjellige høyder, er pæren enten feilmontert eller feilinnstilt.

Du bør også kontrollere at lykteglasset er rent, ettersom lyktrenserne ikke alltid er effektive nok til å gjøre glasset helt rent. Skitne frontlykter svekker lysstyrken betydelig, og lykteglasset bør derfor rengjøres regelmessig.