Gå til sidens hovedinnhold

Avslørte tungbilsjåfører som jukset: Hadde dobbel jobb

Artikkelen er over 2 år gammel

Kunne kjøre mye mer enn tillatt.

Sjåførene på tunge kjøretøyer har strenge regler for kjøre- og hviletid. Dette er viktig både for deres egen sikkerhet – og for alle andre som ferdes ute på veiene. Men dessverre er det ikke alle som følger disse reglene.

Kontroller gjennomført av Statens vegvesen har nå avdekket at tre tungbilførere på Østlandet hadde to jobber – og to sett med sjåførkort.

I en foretakskontroll får veivesenets kontrollører tilgang til timelister, sjåførkort og annen dokumentasjon hos alle ansatte i en transportbedrift.

Foretakskontroller gjennomføres i hovedsak for å sjekke at reglene for kjøre- og hviletid blir avholdt.

Meldte sjåførkortene tapt

– Dette er viktig av to grunner. For det første er opplagte sjåfører en forutsetning for at alle skal komme trygt fram i trafikken. For det andre er det viktig for bransjen som helhet at alle følger de samme reglene. Det er konkurransevridende dersom enkelte bedrifter bryter reglene systematisk for å kunne kjøre mer og billigere enn andre. I dette tilfellet var det ikke bedriftene som hadde gjort noe galt, men tre av deres ansatte, sier fagleder i Statens vegvesen Øyvind Grotterød.

Foretakskontrollørene på Svinesund oppdaget at to polske sjåfører som var ansatt i transportfirmaet TST i Ski, hadde meldt sine sjåførkort tapt og fått nye tilsendt fra sitt hjemland.

Det er på sjåførkortene at kjøre- og hviletidsdata blir registrert.

Ble anmeldt

– Det viste seg at de to førerne det er snakk om her fortsatt hadde de sjåførkortene de hadde meldt tapt. De ble benyttet da førerne jobbet for firmaet Økern Engros. Med to sett sjåførkort kunne de i prinsippet jobbe doble skift. Bedriftene visste ikke at sjåførene opererte på denne måten. Kontrollørene vår oppdaget også at en tredje fører hadde et sjåførkort fra Polen og et fra Norge som begge var gyldige, sier Grotterød, i en pressemelding.

Alle tre sjåførene ble anmeldt av Statens vegvesen.

– Jeg synes det er veldig bra at veivesenet gjennomfører slike kontroller og at de dermed avslører juks som dette. Som arbeidsgiver har vi ikke mulighet til å sjekke hvor mange sjåførkort våre ansatte har. Vi er opptatt av å følge regelverket, sier Tomas Solhaug som er daglig leder for TST i Ski.

Jobber godt for å følge reglene

To av de tre ansatte med doble sjåførkort har innrømmet forholdet og levert inn det ene kortet. De har blitt oppsagt av Økern Engros og fått en skriftlig advarsel fra TST. Den tredje føreren har ikke innrømmet forholdet og er nå under etterforskning av politiet.

– Vi synes Statens vegvesen gjør en kjempejobb når de avdekker slikt. Vi vil at alt skal være riktig i vår bedrift og er glad for dialogen vi har med veivesenets kontrollører, sier Morten Hellumsand som er daglig leder for Økern Engros.

– Vi er selvsagt svært fornøyd med at bedriftene selv reagerer mot de sjåførene som jukser på denne måten. Vi er avhengige av å ha et godt forhold til bransjen og opplever at de fleste bedriftene jobber godt for å følge reglene som gjelder, avslutter Grotterød.

Kjøre- og hviletid

Du som fører tunge kjøretøy må ta nødvendige pauser og ikke kjøre for lenge. Dette reguleres gjennom pålagt døgnhvil og ukehvil i et felles europeisk regelverk og registreres ved hjelp av fartsskrivere i kjøretøyet.

Regelverket gjelder innenfor EØS-området i tillegg til Sveits. Førere av lastebiler og busser omfattes av reglene.

Regelverket i korte trekk

Daglig kjøreperiode

  • Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause
  • Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile

Døgnhvile

  • Hovedregelen er døgnhvile på elleve sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn
  • Døgnhvilen kan reduseres til ni timer maksimalt tre ganger mellom to ukehviler

Ukentlig kjøreperiode

  • Total kjøretid per uke er maksimalt 56 timer (forutsatt avtale etter reglene om arbeidstid for sjåfører)
  • Kjører du to uker på rad kan total kjøretid ikke overstige 90 timer (forutsatt avtale etter reglene om arbeidstid for sjåfører)

Ukehvil

  • Senest etter seks døgn skal du gjennomføre en ukehvil på minst 45 timer
  • Ukehvilen kan reduseres til 24 timer annenhver uke (reduksjonen skal kompenseres med en tilsvarende hvileperiode)

Kilde: Statens vegvesen

 

Kommentarer til denne saken